Time To Turn

Afrikaanse Ecologie 2

18.02.2010

Met de voorbereidingen voor deze reis naar West-Afrika kwam dus de vraag hoe we op bestemming zouden geraken en hoe we onze trip zo mens- en aardvriendelijk mogelijk zouden kunnen maken. Zoals ik in mijn inleidend stukje al aangaf, besloten we al heel snel dat we vanuit ecologisch oogpunt maar best zo lang mogelijk ter plekke konden zijn. Daarmee was de kous echter nog niet af.

We moesten ons ook buigen over de vraag hoe we ter plekke zouden geraken. Voor veel mensen staat reizen gelijk met vliegen. In mijn kindertijd was dit nog het voorrecht van de echte rijken en zakenmensen. Maar tegenwoordig is vliegen zo ongelooflijk goedkoop geworden, dat veel mensen zelfs voor een trip binnen Europa bijna direct op internet op zoek gaan naar een vliegticket. Een vreemde overweging dus, die vraag over de transport, want naar Afrika kan je toch enkel vliegen?

Niet dus. Paardrijden kunnen we niet, en kamelen zijn moeilijk te krijgen in Europa (terwijl we toch de Sahara zouden moeten passeren). Toch konden we zonder veel moeite wel zes manieren vinden om in Afrika te geraken. Hiervan vielen er al direct twee af wegens tijdgebrek; te voet en met de fiets. De andere opties die we overweegden waren liften, met de boot, met de auto of toch maar vliegen. Een andere optie die een aandachtige lezer misschien zou bedenken is het openbaar vervoer, maar aangezien die het overstappen zou betekenen van het ene op het andere voertuig, zie ik dit ook als een vorm van (betalend) liften.

Vliegen wordt beschouwd als de meest onecologische manier van transport. Niet alleen kost het ongelooflijk veel energie om zo'n metalen gevaarte voor enkele uren te onttrekken aan de zwaartekracht, daarenboven wordt de uitstoot van de verbrandingsmotoren direct hoog in de atmosfeer gelost, waar het de meest directe impact heeft op de vorming van broeikasgassen. We willen niet een soort fanatieke ecolgie-puriteinen worden en hier gaan beweren dat we om bovenstaande redenen nooit meer zullen vliegen. Toch besloten we dat we voor deze reis het vliegtuig aan de grond zouden laten.

Ook de boot leek ons wel iets. Een zeilboot is natuurlijk het mooiste, maar die hebben we helaas niet. Een cruiseschip vonden we dan weer te duur en te decadent (en waarschijnlijk varen die niet eens naar Ghana). Dus dan bleef er enkel nog een vrachtschip over. Die zijn er met hopen om al de bananen, cacao en andere exotische producten naar Europa te verschepen. Zo'n boot heeft vaak een aantal hutten beschikbaar voor betalende passagiers. Zo'n grote boot verbruikt natuurlijk ook ontzettend veel brandstof, maar er wordt gezegd dat het toch een stuk minder vervuilend is dan het vliegtuig (http://www.lowtechmagazine.com/2008/06/ocean-liners.html). Toch bleek bij navraag dat het best duur is om mee te varen met zo'n boot en het dus voor ons geen haalbare kaart was, al willen we het ooit nog eens proberen.

Dus bleven er nog twee opties over: liftend of met eigen vervoer over land naar Ghana. Liften is  zonder twijfel de meest ecologische optie van de twee. Bovendien vinden we het een heel mooie manier van reizen en hebben we er al vaak en met veel plezier gebruik van gemaakt. Toch besloten we dat het voor deze reis niet ideaal was gezien we toch best lang in het buitenland zouden zitten wat zich vertaald in het een en ander aan bagage dat mee de tocht moet maken, wat een serieuse handicap is bij het liften. Een ander argument dat voor ons bepalend was in deze beslissing, was dat je met liften rekening moet houden met een serieuse onzekerheid in reistijden en aankomsttijden. Als je op vakantie bent en nergens aan gebonden is dat geen probleem, en soms zelfs net leuk. Maar in ons geval moesten we op bepaalde data op bepaalde plaatsen kunnen zijn, en dat is heel moeilijk te realiseren al liftend.

Dus het werd de auto. Een voertuig dat we in ons dagelijkse leven zoveel mogelijk proberen te mijden wegens zijn erg vervuilende  reputatie. Maar deze ene keer bleek het toch het meest ecologische haalbare alternatief te zijn. Het zal je misschien verbazen, maar in bijna alle gevallen is het ecologischer om met de auto ergens heen te gaan dan met het vliegtuig. Als je er in je eentje op uit trekt, is het misschien nog een dubbeltje op zijn kant. Maar vanaf je met meerdere mensen in dezelfde auto kruipt om op je bestemming te geraken, spreken de cijfers sterk in het voordeel van de metalen box op wielen.

Een maand voor vertrek werd dus een oud busje op de kop getikt die we in recordtijd klaarstoomden om met ons de meer dan 15000km lange trip te maken. Ook werden er medereizigers gevonden zodat we het grootste deel van de reis ons brandstofverbruik zouden kunnen delen over 4 personen. Zo is het dus gekomen dat de langste en verste reis die ik tot nu toe ondernomen heb, met de auto gebeurd. Sterker nog, deze reis is de directe oorzaak van mijn eerste eigen auto, een feit dat ik gehoopt had voor altijd uit te kunnen stellen.

Bookmark and Share

script loaded from: /uploads/tx_lumophpinclude/fb_comments.txt

FB like php

Plugin: Auteur info

Info Auteur

Avatar

MichaelTTT

Beroep:
huisman - ondertussen zoekend naar een manier om brood op de plank te krijgen

Woonplaats:
Nieuwegein, NL

Bio: Michael is recent getrouwd en zijn vrouw naar Nederland achterna gegaan. Daar proberen zij, in gemeenschap levende met anderen, hun geloof in Jezus handen en voeten te geven.

Lijst Artikels

(copy 1)