(On)verwacht ontmoeten

Doe de test! Met wat heb jij een {connect}: Religie of Evangelie?

14.10.2013

Zin in een testje? Wil je weten met wie of wat je nu echt een {connect} hebt? Natuurlijk geloven we allemaal dat we door Jezus (evangelie) gered zijn en niet door het volgen van regels of prestaties (religie*). Toch zijn er fasen in ons leven dat het niet altijd zo duidelijk is...

Waar sta jij vandaag? Kies bij elke stelling A of B en tel op het einde het aantal A's en B's op.

 

1. Mijn geloof

a) “Ik gehoorzaam, dus ik ben aanvaard."

b) “Ik ben aanvaard, dus ik gehoorzaam.”

 

2. Mijn motivatie

a) Mijn motivatie is gebaseerd op angst en onzekerheid.

b) Mijn motivitatie is gebaseerd op dankbaarheid.

 

3. Mijn gehoorzaamheid

a) Ik gehoorzaam God om dingen te krijgen van God.

b) Ik gehoorzaam God om God te krijgen, om mij in Hem te verblijden en zoals Hem te worden.

 

4. Mijn reactie bij moeilijkheden

a) Wanneer de omstandigheden in mijn leven niet gaan zoals ik wil, word ik boos op God en/of mezelf omdat ik geloof dat iedereen die goed is en goed doet een comfortabel leven verdient.

b) Wanneer de omstandigheden in mijn leven niet gaan zoals ik wil, worstel ik. Maar ik weet dat Jezus al mijn straf op zich heeft genomen en dat terwijl God mij door deze moeilijkheden laat gaan, Zijn vaderlijke liefde in deze omstandigheden steeds bij mij aanwezig is.

 

5. Mijn reactie bij kritiek

a) Wanneer ik bekritiseerd word, ben ik boos of verdrietig want het is belangrijk voor mezelf om me als een "goed persoon" te zien. Elke aanval op dit zelfbeeld moet kost wat kost vermeden worden.

b) Wanneer ik bekritiseerd word, worstel ik, maar het is voor mij niet essentieel om mezelf als een "goed persoon" te zien. Mijn identiteit en zelfbeeld bouw ik niet op mijn prestaties maar op Gods liefde voor mij in Hem.

 

6. Mijn gebedsleven

a) Mijn gebedsleven bestaat voornamelijk uit vragen en verzoeken aan God en ik bid vooral vurig als ik in nood ben. Mijn belangrijkste doel met gebed is om controle te hebben over mijn omstandigheden.

b) Mijn gebedsleven bestaat vooral uit het hartelijk uitstrekken naar God in lofprijs en aanbidding. Mijn belangrijkste doel is om gemeenschap te hebben met God en bij Hem te zijn.

 

7. Mijn zelfbeeld

a) Mijn zelfbeeld balanceert tussen twee uitersten. Wanneer ik naar de/mijn standaard leef, dan voel ik me zeker maar tegelijk heb ik dan ook de neiging om trots en veroordelend te zijn naar anderen. Wanneer ik niet naar de/mijn standaard leef, voel ik mij een mislukking en heb ik geen zelfvertrouwen.

b) Mijn zelfbeeld is niet gebaseerd op mijn morele prestaties. In Christus ben ik tegelijk zondig en toch volledig aanvaard. Ik ben zo slecht dat Hij voor mij moest sterven en tegelijk ben ik zo geliefd dat Hij voor mij wou sterven. Dit maakt mij nederig en tegelijk geeft het mij groot vertrouwen.

 

8. Mijn identiteit en eigenwaarde

a) Mijn identiteit en mijn eigenwaarde zijn gebaseerd op mijn prestaties en hoe "ok" of "heilig" ik ben - ik kijk dus neer op anderen die minder presteren en die ik zondiger beschouw als mezelf.

b) Mijn identiteit en mijn eigenwaarde zijn gebaseerd op diegene die voor mij stierf. Ik ben enkel gered door genade ,dus ik kan niet neerkijken op anderen die hun geloof anders beleven dan ik. Alleen door genade ben ik wie ik ben.

 

Resultaat

Als je meer A hebt geantwoord dan B, vertrouw je meer op jezelf en je prestaties dan op Jezus en het evangelie. Geen nood we gaan allemaal door zo'n fases! Wees je bewust dat Jezus de enige échte {connect} is.

Als je meer B dan A geantwoord hebt, vertrouw je meer op Jezus dan op jezelf. Kijk nog even na waar je A hebt geantwoord want daar wil je misschien mee aan de slag.

 

* De term "religie" kent veel betekenisssen en hier is het in de negatieve betekenis gebruikt. Het Nieuwe Testament gebruikt 2 woorden voor religie/religieus (threskeia en deisidaimonia) die door Lucas (Hand. 25:19; 26:5 ["godsdienst"]) en Paulus (Kol 2:18 ["verering"]) enkel negatief worden gebruikt.

 

* Stellingen van de test zijn gebaseerd op een overzicht dat terug te vinden is in Tim Keller's boek "Gospel In Life".

Bookmark and Share

script loaded from: /uploads/tx_lumophpinclude/fb_comments.txt

FB like php

Plugin: Auteur info

Info Auteur

Avatar

Christophe Pletschet

Beroep:
zaakvoerder & student theologie

Woonplaats:
Diegem

Bio: Heeft passie voor God, de kerk en mensen. Houdt van koffie en wielrennen. Haat het status-quo. Probeert samen met zijn vrouw Brenda iets te veranderen in dit land.

Lijst Artikels

(copy 1)