Time To Turn

Kerkloze armen & armloze kerken

13.01.2010

Arm?

Ik heb weinig ervaring met preken, laat staan met armoede. Toch heb ik gepreekt … over armoede. En ik voel me erdoor verrijkt! Preken over armoede is niet gemakkelijk. Wat weet ik er bijvoorbeeld zelf van? Toevallig ontdekte ik dat ik in onze eerste getrouwde jaren zelf onder de armoedegrens (zo’n 1800 euro) heb geleefd. Ik studeerde, mijn vrouw werkte halftijds. Maar erg vond ik dat niet. Zeker als ik mezelf vergelijk met de echte armen die ik op straat tegenkom. Wat zou ik nu voor die arme kunnen betekenen?

En toch heb ik er iets proberen over te vertellen in de kerk van Oudenaarde.
Mijn verlangen is dan ook dat alle christenen gaan inzien dat we net als de Micha uit de bijbel het onrecht in de wereld en in onze eigen kerk en leefomgeving moeten aanklagen. En dat de zorg voor de armen en het opkomen tegen onrecht tot onze kerntaken behoren als christen.
Of zoals Micha 6:8 het zegt: God vraagt van ons om recht te doen, trouw te betrachten en nederig de weg van God te gaan. En in Jesaja 58 vanaf vers 6 tot 13 staat: “Is dit niet het vasten dat ik verkies: misdadige ketenen losmaken, de banden van het juk ontbinden, de verdrukten bevrijden, en ieder juk breken? Is het niet: je brood delen met de hongerige, onderdak bieden aan armen zonder huis, iemand kleden die naakt rondloopt, je bekommeren om je medemensen? Dan breekt je licht door als de dageraad, je zult voorspoedig herstellen. Je gerechtigheid gaat voor je uit, de majesteit van de Heer vormt je achterhoede. Dan geeft de Heer antwoord als je roept; als je om hulp schreeuwt, zegt hij: ‘Hier ben Ik’.” (Lees zeker ook de volgende verzen!)

 

Een kerk zonder armen is een arme kerk

Want wat helpen al die preken over naastenliefde als we niet weten wat we moeten doen als we een bedelaar zien aan de GB? Hoe gastvrij is onze kerk als arme mensen hun weg niet vinden naar onze kerk en huiskringen? Op zondag aanbidden we bovendien Iemand die zelf arm werd en dakloos. Hoe kunnen we dan een arme of dakloze negeren op maandag? Deze Dakloze, Jezus (de grootste vriend van de armen), had het tijdens zijn korte bediening van 3 jaar 700 keer over armoede en rijkdom. De barmhartige Samaritaan, de rijke jongeling, de weduwe en haar twee penningskes. Verhalen die we kennen, maar wat moeten we ermee? Hoe vaak heb jij hierover al een preek gehoord? “Verkoop alles wat je hebt en geef het aan de armen” zei Jezus tegen de rijke jongeling. Ik ben die rijke jongeling. Wat zegt Jezus tegen mij? Ooit al eens die vraag aan jezelf gesteld? Het is niet omdat de overheid, OCMW’s en NGO’s heel wat werk verrichten voor de armen, dat wij christenen hier niets meer hoeven aan te doen. Er zijn namelijk armen genoeg die onze hulp kunnen gebruiken.

 

Kerkloze armen 

1 op de 7 Belgen is arm. Welk evangelie hebben we hen te bieden? Staat onze kerk open voor armen (én hun moeilijkheden)? De armen hebben Jezus en een zorgzame en liefdevolle kerkgemeenschap nodig! Waar gaat bv. het geld in onze kerk naartoe? Enkel naar de koffie en koekjes, gas en elektriciteit en een paar zendelingen? Er zijn miljoenen christenen op de wereld. Stel je eens voor dat die allemaal vrijmoedig gaan geven… (dus meer dan hun tienden). Ik weet het, met geld geven alleen komen we er vaak niet. En we moeten er ook voor oppassen dat we ons geweten niet proberen te sussen met hier en daar een euro te geven.  

Het evangelie van Jezus is een radicaal evangelie, zeker voor de Westerse christenen. Het is een blijde boodschap die je inspireert tot ‘zotte’ daden. Jezus' woorden zorgen normaal gezien dan ook voor een bekering van ons hart, verstand en … portemonnee. Alleen dat laatste is blijkbaar nogal moeilijk om te bekeren.

 

Hoe kan onze kerk zich inzetten voor armen?

  • Preek over armoede, bid ervoor, geef aandacht aan de armen in de gebeden en liederen
  • Bekommer je als kerk om een arm gezin. Help met alle paperassen, zoeken naar een huis, kleding enz.
  • Richt een voedselhulp op. De Toevlucht in Antwerpen, Lokeren, Hoeselt en Geraardsbergen heeft hier al jaren ervaring mee.
  • Steun armenorganisaties, zowel financieel als door er als vrijwilliger te gaan helpen: Tearfund, Tearcraft, de Helpende Hand, de Toevlucht, of deze organisaties.
  • Schenk fairtrade koffie & thee & chocolademelk
  • Organiseer een (Kerst-, Valentijns)feest voor de armen in de buurt
  • Deel dekens en warme dranken uit in de winter
  • Kijk of er appartementen, leegstaande woningen binnen de kerk zijn waar armen voor een periode kosteloos mogen wonen
  • Verdiep je in de situatie (zoals wetgeving, organisaties) van vluchtelingen, mensen zonder papieren en armen zodat je hen de weg kunt wijzen als ze je kerk binnenkomen

Nog ideeën of vragen zijn altijd welkom: Benno(at)timetoturn.be

 

interessante sites

www.armoede.be

www.een.nl

http://www.makepovertyhistory.<wbr></wbr>org/

www.timetoturn.be

www.timetoturn.nl

http://www.christianaid.org.<wbr></wbr>uk/

Bookmark and Share

script loaded from: /uploads/tx_lumophpinclude/fb_comments.txt

FB like php

Plugin: Auteur info

Info Auteur

Avatar

BennoTTT

Beroep:
beleidsmedewerker bij Natuurpunt

Woonplaats:
Gent

Bio: studies: pol&soc en journalistiek medeoprichter Time to Turn

Lijst Artikels

(copy 1)