(On)verwacht ontmoeten

Er zit meer in religie dan je denkt.

25.09.2013

We zeggen wel eens dat het christendom geen religie is maar een persoonlijke relatie met God. Ik ben het daar echter niet helemaal mee eens. Al is het wel een feit dat de definitie van onze maatschappij over religie niet de volledige lading dekt van wat het betekent om christen te zijn, of toch alleszins wat het zou kunnen betekenen.

 

Woordenboek

In het woordenboek vinden we de volgende definitie terug:

De religie zelfst.naamw. (v.)

UITSPRAAK: [re'lixi]

VERBUIGINGEN: religie|s (meerv.)

het geloof in God of in goden

SYNONIEM: godsdienst

 

Alzo lief

Ja, christenen geloven in God, en ja, in de Bijbel staat in Johannes 3:16:" Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft ." En even later in vers 18:"Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon."

 

Geloven heeft er dus zeker wel mee te maken, maar er is meer. Als christenen mogen we een persoonlijke relatie met God aangaan. Het komt dus veel meer in de buurt van de oorsprong van het woord: "religare" wat Latijns is voor verbinden, opnieuw in contact komen met. Die betekenis vind ik al veel meer in de buurt komen van wat het christen zijn inhoudt. Door de zondeval is er een kloof tussen ons en God gekomen. Maar door het offer dat Jezus voor ons bracht kunnen we die kloof overbruggen. Kunnen we opnieuw in contact komen met God.

 

Personal Jesus

Misschien denk je nu wel: “Hoe zit dat dan met die persoonlijke relatie?” Wel, ik geloof in een almachtige God maar ik geloof ook dat Jezus voor mij gestorven is en ik Jezus mijn vriend mag noemen. Dat is niet iets wat ik verzin maar wat in de bijbel terug te vinden is in verschillende verzen. In Johannes 15:12-13 staat: "  Mijn gebod is dat jullie elkaar liefhebben zoals ik jullie heb liefgehad. Er is geen grotere liefde dan je leven te geven voor je vrienden. " En dat is net wat Jezus heeft gedaan voor ons. Als ik aan het bidden ben praat ik dus niet tegen een of ander iets die niet om mij geeft maar tegen een vriend! We hebben dus geen priester/voorganger of een heilige nodig om als tussenfiguur te functioneren om met God te praten want Jezus Zelf is die tussenpersoon.

 

Hallo Heer?

In mijn eigen gebedsleven krijg ik zeker niet altijd antwoord, of heb ik het toch niet door. Maar er zijn momenten dat wanneer ik aan het bidden ben ik midden in mijn zin een antwoord krijg, een tweede stem naast de mijne, een stem die ik niet kan manipuleren, die soms ook gewoon zegt wat ik niet wil horen of accepteren. God antwoordt nog steeds onze gebeden, bij mij is het op deze manier, maar die manier kan voor jou anders zijn. Het belangrijkste is dat je streeft naar het opnieuw in contact komen met God en open staat voor een antwoord.  

Bookmark and Share

script loaded from: /uploads/tx_lumophpinclude/fb_comments.txt

FB like php

Plugin: Auteur info

Info Auteur

Avatar

Jelmer Prins

Beroep:
Student / Web Developer

Woonplaats:
Zeebrugge

Bio: Jelmer is een manusje van alles. Hij is student ICT, actief in het kinder- en tienerwerk, speelt gitaar en dicht onder de naam Carakas.

Lijst Artikels

(copy 1)