Actualiteit

Breivik: christen of dolle hond?

18.08.2011

Is het al een beetje verteerd? De hartbrekende tragedie die op 22 juli in het centrum van Oslo en op het eiland Utøya plaatsvond? De moordpartij uitgevoerd door een in politie-uniform verklede en zwaar gewapende Anders Behring Breivik? Een christen. Zegt hijzelf. Een "Christen fundamentalist met rechtse connecties," volgens de krant de Times. Over dat tweede aspect, het rechts-radicale karakter van zijn overtuigingen, is er geen discussie, maar dat christelijk-fundamentalistische aspect, dat is me in de strot blijven steken.

Natuurlijk weten we dat christenen niet zullen ontkomen aan kwaadsprekerij en verdachtmakingen. Maar het lijkt me toch aangewezen enkele argumenten bij de hand te hebben om dat te weerleggen als we misschien persoonlijk aangesproken worden door mensen uit onze omgeving. Daarom deze twee artikelen.

Dat Breivik gemotiveerd werd door zijn christelijke geloofsovertuigingen, zou moeten afgeleid worden van zijn Facebook profiel waar hij zichzelf een christen noemde. Dat werd de eerste dagen breed uitgesmeerd in alle media, zeker hier in Vlaanderen. Dat er ook stond dat hij vrijmetselaar was, begon pas enkele dagen later bekend te worden, en dan nog omdat dat gegeven ook op zijn Facebookpagina vermeld werd en men er dus niet onderuit kon. Maar zijn motivatie was dus "christelijk geïnspireerd". Christen noemde Breivik zich. Als ik mezelf Dracula noem, ben ik dan Dracula? Als ik mezelf een theekopje noem, ben ik dan een theekopje? Of wordt ik door mezelf zo te noemen koning Albert? Voor dit zoveelste bewijs van gebrek aan onderscheidingsvermogen in de mediawereld kan eigenlijk geen verontschuldiging gevonden worden. Voor hen blijkt een persoonlijke verklaring van een mens voldoende om als christen beschouwd te worden.

Hier wil ik enkele Bijbelse testen geven die gebruikt kunnen worden om iemand als christen te kunnen kwalificeren. Ik baseer me hiervoor op 2 Kor. 13:5 waar staat: "Onderzoek uzelf of u in het geloof bent, beproef uzelf. Of weet u niet van uzelf dat Jezus Christus in u is?".

1. Gelooft de persoon in de Bijbelse boodschap? Aanvaard hij/zij dat alleen in Christus redding is? Meer gedetailleerd verduidelijking hierover kan je hier vinden.
2. Is de persoon lid van een theologisch gezien gezonde plaatselijke kerk waar het evangelie wordt onderwezen?
3. Is de persoon bereid op een geloofwaardige manier te leven volgens die Bijbelse principes? Is hij/zij bereid daar ook het gezag van die plaatselijke kerk bij te aanvaarden als die op een liefdevolle en zachtmoedige manier wordt aangeboden?
4. Stelt de persoon en zijn omgeving vast dat er voortdurende groei is in zijn/haar geestelijk leven als gevolg van het werk dat Gods Geest in hem/haar doet?

Vier principes die kunnen aangewend worden om te onderzoeken of iemand inderdaad christen is. En de onterechte manier waarop in de media de voorbije maand de christenen zijn zwart gemaakt met beweringen en insinuaties die ongetwijfeld zullen blijven hangen in het denken van de doorsnee niet-christen, tsja, daar moeten we dan maar mee blijven leven, en in zachtmoedige onenigheid verder gaan.

Maandag meer over deze thematiek.

Bookmark and Share

script loaded from: /uploads/tx_lumophpinclude/fb_comments.txt

FB like php

Plugin: Auteur info

Info Auteur

Avatar

Karel Buntinx

Beroep:
Nadenken over Breeze.be en de echte wereld

Woonplaats:
Beringen

Bio: Geboren: voor jullie jongelui lang geleden (1951), christen sedert 1979, mede- verantwoordelijke Evangelische gemeente in Beringen

Lijst Artikels

(copy 1)