Cinepolis

Children of Men

31.03.2009

Array

(opgelet, bevat spoilers)

Een van de betere films van de laatste jaren is Children of Men van Alfonso Cuarón (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban, Y tu mamá también). 

 

Een postmodern kerstverhaal

Wanneer Theo (Clive Owen), ons hoofdpersonage, de buik te zien krijgt van de zwangere zwarte Kee, wellicht de enige in een maatschappij geconfronteerd met een globaal vruchtbaarheidsprobleem, mompelt hij 'Christ'. Wat je vervolgens te zien krijgt moet de indrukwekkendste roadmovie zijn van de laatste jaren. In de voetsporen van Jozef en Maria maar dan in de 21e eeuw en met de ezel op stal. Theo, de anti-held op sloffen is tevens een ongewilde netwerker in dienst van het laatste sprankeltje hoop die de mensheid kent. Zijn neef, de eerste minister, zijn ex, een rebellenleider, zijn vriend, de overjaarse hippie, allen eisen ze hun plaats op in zijn o zo rustig leventje.

 

Dystopie

Tal van sci-fi films tonen een negatief toekomstbeeld. Geen utopie maar een dystopie. Blade Runner, The Matrix en A Clockwork Orange om er maar enkele te noemen. Troosteloze beelden van een hopeloze toekomst. Ook hier krijg je de indruk dat de toekomst er alles behalve rooskleurig uitziet. En toch is er hoop. In de buik van één vrouw. De vrouw doen ontsnappen aan het alziend oog van een regering en rebellenleger die zo beiden hun redenen hebben om de vrouw in een labo op te sluiten, Theo zal het niet toelaten. Theo (God?) heeft andere plannen. Theo ziet hoop aan het einde, een einde die we niet te zien krijgen maar ons wel kunnen inbeelden. Tenminste, afhankelijk van je interpretatie van het spreekwoordelijk glas: half leeg of half vol. Je zal als kijker dus naar huis gaan of gefrustreerd of berustend.

 

Citeren van citaten

Wat maakt deze film nog postmodern? Het verwijzen naar elementen uit de cultuur, het citeren van andere films, kunstwerken enz. Een paar voorbeelden uit de film. Michaelangelo staat bekend om zijn prachtig beeldhouwwerk La Pieta, een werk die Maria afbeeldt met in haar armen haar gestorven zoon. In de film zijn er minstens drie verwijzingen naar dit beeld. Eén keer vertelt Theo laconiek over zijn moeder die La Pieta als een lampstaander had staan op haar wc. Later stapt Theo met de zwangere vluchtelinge een huis uit en een straat op die sterk doet denken aan een Sarajevo-achtig tafereel temidden van wat een brutale Balkanscene zou kunnen zijn en daar zit zo'n rouwende moeder, helemaal in La Pieta-stijl. De regisseur zou later verklaren dat deze scene in de eerste plaats een verwijzing was naar een oorlogsfoto die op zijn beurt La Pieta citeerde. Kunt u nog volgen? Maar ook The Pig van Pink Floyd hangt ergens te bengelen, een verwijzing naar een van hun platenhoezen.

 

Verbluffend staaltje cinema

Om nog maar niet te spreken van de long sequence shots. Deze technisch verbluffende stijl van filmen is alleen al de moeite waard om de film te gaan bekijken. De camera wordt als het ware een personage op zich die mee in het verhaal stapt. Zelfs het bloed spat af en toe letterlijk op het scherm. Bereid je dus voor op een zinderende film, een intelligent verteld verhaal en charmante personages. Deze film zal je beklijven.

 

Score: 4,5/5

Children of Men - Alfonso Cuarón (Universal Pictures, 2006)

http://www.imdb.com/title/tt0206634/

Bookmark and Share

script loaded from: /uploads/tx_lumophpinclude/fb_comments.txt

FB like php

Plugin: Auteur info

Info Auteur

Avatar

filipdecavel

Beroep:
Coördinator van de Evangelische Christengemeenten Vlaanderen (E.C.V.)

Woonplaats:
Wondelgem, Gent

Bio: Filip is getrouwd, vader van 3 dochters. Hij studeerde theologie aan de ETF, is oudste in de 'De Rots' te Wondelgem en zijn interesses liggen op het kruispunt van kerk, theologie en cultuur.

Lijst Artikels

(copy 1)