Keitjes

De heilige Geest als toegangsticket

14.04.2011

Een stempel

Als je naar een groot evenement gaat krijg je vaak een stempel op je hand met het logo van het evenement of als het evenement langer duurt dan een dag krijg je vaak een armbandje. Een stempel of een armbandje betekent dat je de toegangsprijs hebt betaalt en dat je dus vrij op het terrein kan rondlopen. Zo weten de mensen dat je bij het evenement hoort.

Een beeld dat Paulus gebruikt als het gaat om de heilige Geest deed me hier aan deze stempels denken.  

In Christus bent u, door uw geloof, gemerkt met het stempel van de heilige Geest die ons beloofd is als voorschot op onze erfenis, opdat allen die hij zich heeft verworven verlost zullen worden, tot eer van Gods grootheid. (Ef.1:13b-14)

De heilige Geest geeft ons een stempel op het moment dat we gered zijn. Deze stempel geeft onze identiteit aan: hier horen we bij. De prijs is betaald en de stempel is de bevestiging hiervan. We zijn Gods eigendom en niemand anders kan meer aanspraak op ons maken. 

De toegang 

Maar net zoals een evenement, is het toegang krijgen door middel van het stempeltje niet het doel op zichzelf. Het idee van binnen te komen is om van het evenement te genieten. Om de concerten bij te wonen, of naar de sprekers te luisteren. Daarom krijg je bij binnenkomst vaak een plattegrondje of een programma waarin staat wat er allemaal te beleven valt.

Zo gaat het bij onze toegang ook niet alleen om het stempeltje. Het geweldige van de stempel is we het niet hoeven te wachten tot we naar de hemel gaan – bij wijs van spreken – maar dat we nu al een voorschot krijgen van de erfenis die ons te wachten staat. Dat is daarom ook het gebed van Paulus, dat we door mogen krijgen wat het nu precies inhoudt, waar we nu toegang tot hebben: 

Moge uw hart verlicht worden, zodat u zult zien waarop u hopen mag nu hij u geroepen heeft, hoe rijk de luister is die de heiligen zullen ontvangen, en hoe overweldigend groot de krachtige werking van Gods macht is voor ons die geloven. (Ef.1:18-19)

Daarom staat de rest van de brief vol van de toegang die we nu tot God hebben, innerlijke vrede, eenheid onder de christenen, de bijpassende levensstijl. Alsof Paulus een overzichtje geeft van wat we allemaal kunnen verwachten als we binnen zijn. Daarom ook dit gebed van Paulus: 

Moge de God van onze Heer Jezus Christus, de vader van alle luister, u een geest van inzicht schenken in wat geopenbaard is, zodat u hem echt zult kennen. (Ef.1:17)



Bookmark and Share

script loaded from: /uploads/tx_lumophpinclude/fb_comments.txt

FB like php

Plugin: Auteur info

Info Auteur

Avatar

Janita

Beroep:
Zendeling

Woonplaats:
Cochabamba, Bolivia

Bio: 'Ik honger en worstel een leven lang.'

Lijst Artikels

(copy 1)