Hot Topic

De kerk loopt leeg

03.03.2011

De kerk loopt leeg en Breeze wilde weten hoe dat komt. Daarom lanceerden we de vraag “Het imago van de kerk wordt steeds negatiever en ook steeds meer jongeren verlaten de kerken. Waar ben jij als jongere binnen de kerk naar op zoek?” Omdat we de vele reacties die we hierop krijgen te mooi vinden om te laten liggen publiceren we hier gewoon nog een artikel rond.



S. – Eenheid! Echtheid! Gemeenschap!

“De eenheid waar God het over heeft. Gemeenschap met elkaar. Echt zijn voor God, echt zijn voor elkaar. Zaken vrijuit kunnen zeggen, zonder de angst dat mensen je veroordelen omdat je bekentenis helemaal niet strookt met het "Christen zijn". Weet je, de bijbel staat vol met hoe God verlangt hoe we zouden moeten zijn maar hiermee veroordeelt God ons niet als we het nog niet zijn, het is geen oordeel. De bijbel wijst je gewoon op die zaken die je nog niet ten volle hebt, maar als we bvb. beseffen dat we nog te onafhankelijk leven van God, we oordelen, iemand niet vergeven,... enzovoort, dan mogen we God danken voor deze openbaring en Hem vragen dit in ons te veranderen, ons het verlangen te geven om meer en dichter bij Hem te leven, ons leven écht aan Hem af te geven, te stoppen met oordelen, iemand oprecht vergeven en echt liefhebben.
Als God zo naar ons kijkt, moeten we dan ook niet zo met elkaar omgaan? (Hierbij kijk ik ook naar mezelf!)

Ideaal is de Kerk voor mij een tijdstip waar we elkaar ontmoeten, dingen met elkaar delen (wat heeft God ons vandaag, afgelopen week,... duidelijk gemaakt, verteld? waar heb jij het moeilijk mee? wat is jouw worsteling?), en God grootmaken, aanbidden (in woord en gebed), over hem leren (door gebed, Zijn woord), in alle openheid. Ik geloof dat God aan eenieder van ons iets zegt en dat we dit aan elkaar kunnen doorgeven. God geeft ons elkaar om elkaar te steunen, zelfs aan te manen en dan samen te gaan bidden.

Kerk is geen gebouw, de Kerk = de mensen. Mensen, vervuld met Heilige Geest, die het verwachten van God, komen bij elkaar, op eender welk tijdstip. Het is een ontmoeting met blijdschap, maar ook gekenmerkt door stilte. Kerk = een ontmoeting van verschillende mensen, waarin God zijn centrale plaats inneemt.   
 
Ik zal het hier bij houden. Maar samengevat: Kerk is voor mij écht durven zijn voor God en elkaar, het is een plaats waar we samen God ontmoeten. Eenheid! Gemeenschap!”

 

Thomas - Relatie

“In een kerk zoek ik vooral een gemeenschap van mensen die maar 1 doel hebben: Jezus de eer geven die Hij verdient. Daarbij is het evident dat als de focus op Die Ene persoon ligt, Hij ook de gemeenschap beïnvloedt. Dat wil zeggen dat als er iets nieuw over Hem wordt ontdekt ontdekt (en dat gebeurt toch o zo vaak) ook de verhouding onder elkaar verandert en de gang van zaken veranderd kan worden.
Het gaat om relatie. Relatie met Hem, met elkaar en met de mensen rond ons. Dit is waar de meeste energie in gestoken moet worden, al de rest is bijzaak (ik zeg niet onbelangrijk).
In dit antwoord zijn nog genoeg nuances aan te brengen maar dan is mijn antwoord een gans artikel en dat is ook niet nodig ;).”


B. – Elkaar echt kennen

“Momenteel worstel ik heel hard met de kerk en stel ik de ideeën die ik in mijn opvoeding rond de kerk meekreeg erg in vraag. Ik zou zo graag echtheid onder christenen zien, binnen én buiten de kerk. Dat christenen elkaar echt kennen en reële worstelingen met elkaar durven delen. Een ware interesse uit liefde en niet uit veroordeling. Jammer genoeg faal ik daar zelf constant in.”   


Stefanie – Puur 

“In de kerk zoek ik God”

En jij? Wat zoek jij in de kerk? Laat je inspireren door de mening van andere jongeren & laat het hieronder jouw reactie achter.

Vaker reageren op HOT TOPIC? Stuur een mail naar redactie(at)breeze.be en word zo lid van het HOT TOPIC antwoordpanel!

Bookmark and Share

script loaded from: /uploads/tx_lumophpinclude/fb_comments.txt

FB like php

Plugin: Auteur info

Info Auteur

Avatar

Breeze Redactie

Beroep:
BREEZE.be

Woonplaats:
World Wide Web

Bio: De Breeze Redactie creeërt een online community waar over relevante topics in gesprek gegaan kan worden.

Lijst Artikels

(copy 1)