(On)verwacht ontmoeten

Gods bescherming voor ons… en engelen!

23.02.2013

Weet je niet dat Ik mijn Vader maar te hulp hoef te roepen en dat Hij Mij dan onmiddellijk meer dan twaalf legioenen engelen ter beschikking zou stellen? (Matt.26:53)

 

Veel mensen verwijzen het bestaan van engelen naar het terrein van de sprookjes. Ook bij veel gelovigen is er grote onwetendheid over dit onderwerp.

Lange tijd is gedacht dat de wetenschap het geloof in de bovennatuurlijke wereld wel zou uitbannen. Het tegenovergestelde zien we vandaag de dag gebeuren. Er wordt steeds meer gesproken en geschreven over het bovennatuurlijke… Het gevaarlijke hierbij is, dat mensen hierbij dikwijls geen verschil maken tussen ‘het demonisch bovennatuurlijke’ en het ‘Goddelijk-bovennatuurlijke’. Zo krijgt satan en zijn engelen vaak meer aandacht dan Gods macht en Zijn engelen.

 

Angels singing

Mijn vrouw heeft ooit eens engelen horen zingen… Ze zal die ervaring nooit vergeten, zo indrukwekkend en bemoedigend was dat. Ik heb – zover ik weet – nog nooit een engel gezien, toch ben ik ervan overtuigd en me ervan bewust, dat ze overal om mij heen zijn en een grotere rol spelen dan dat ik vaak besef.

In de Bijbel is het onderwerp ‘engelen’ zo belangrijk, dat er op bijna 300 plaatsen over engelen wordt gesproken.

In meer dan de helft van alle Bijbelboeken wordt over engelen gesproken.

 

In Hebreeën 1:14 staat: Zijn zij niet allen dienende geesten, uitgezonden om hen bij te staan die deel zullen krijgen aan de redding?

Dat wil dus zeggen, dat God Zijn engelen in het bijzonder uitzendt om Zijn kinderen bij te staan en te helpen! Ze zijn er - of je ze nu wel ziet of niet (zoals gewoonlijk)- overal rondom ons, om voor ons te zorgen en ons te helpen. Om ons te bemoedigen en ons te beschermen in gevaarlijke situaties. Ze zijn er voortdurend op uit om Gods wil te volbrengen in ons leven en in deze wereld!

 

Overal engelen

Het is opvallend, dat er in het leven van de Here Jezus op alle belangrijke momenten over engelen gesproken wordt. Overal zijn engelen aanwezig. Bij de aankondiging van de geboorte al, maar natuurlijk ook bij de geboorte zelf (in het veld van Efratha). Na de verzoeking in de woestijn: “engelen kwamen en dienden Hem”.

Ook in de hof van Getsémané, toen Hij Z’n zwaarste strijd streed, kwam er een engel uit de hemel om Hem kracht te geven. En ook bij Z’n opstanding en hemelvaart waren er telkens engelen bij.

Er is maar één belangrijk moment in Jezus’ leven dat er geen engelen waren… Dat was op weg naar het kruis en aan het kruis! Tegen Petrus die hem wilde verdedigen zei Hij nog: dat Hij zo twaalf legioenen engelen van Z’n Vader kon vragen en ze zouden Hem terzijde staan…(12 legioenen= ruim 72.000 engelen!). Maar Hij vroeg ze niet! Die weg moest Hij alleen gaan… Hij moest zelfs van God verlaten worden. Waarom: voor jou en mij! Zodat wij nooit meer Gods zorg en bijstand zouden hoeven missen!

 

Henk van Dorp

Bookmark and Share

script loaded from: /uploads/tx_lumophpinclude/fb_comments.txt

FB like php

Plugin: Auteur info

Info Auteur

Avatar

't is bijna Pasen

Beroep:

Woonplaats:

Bio: We zitten in de vastenperiode en we bereiden ons voor op een geweldig feest! Pasen!

Lijst Artikels

(copy 1)