Keitjes

Kies het goede deel in 2010!

21.01.2010

Het goede deel

(door Jan Gillisjans, Zaventem)

"Weinig dingen zijn van belang, of slechts één. Want Maria heeft het goede deel uitgekozen, dat niet van haar zal worden weggenomen." Luc 10:42

 

We kennen allemaal het verhaal van Marta die Jezus in huis had genodigd, maar niet van zijn aanwezigheid genoot door het vele dienen. Maria genoot van elk moment in Zijn tegenwoordigheid. Dat kon niet van haar weggenomen worden.

 

Eeuwen lang hebben priesters en levieten dienst gehouden in de tabernakel en in de tempel, maar de toegang tot Gods Heerlijkheid was voor hen versperd door het voorhangsel. Slechts één keer per jaar kon de hogepriester binnen gaan in het Heilige der Heilige.

 

Toen Jezus stierf aan het kruis, scheurde het voorhangsel van boven tot onder en kwam de weg vrij. Maar ik zie zo weinig christenen van dat voorrecht  gebruik maken.

 

Er zijn er zo weinig die de diepe gemeenschap met Gods opzoeken. Nochtans is dit het diepste geheim van het christen zijn. Niet het doen alsof of het zich gedragen als…

 

God ontmoeten

Iemand vroeg me eens: Hoe kun je een goede worship leader zijn, of hoe kun je een aanstekelijk christen zijn, of een  licht in deze wereld? Mozes straalde nadat hij God had ontmoet. In Exodus 29: 43 staat dat God Mozes beveelt om een tabernakel te kamen waar Hij zal samenkomen met de Israëlieten, en daar zullen zij ‘ door zijn Heerlijkheid geheiligd worden ‘.

God ontmoeten verandert mensen. In Numeri 16:36-38 staat zelfs dat vuurpannen geheiligd werden doordat ze in Gods tegenwoordigheid waren gebracht. Wie deze ontmoeting met God eenmaal heeft ervaren kan niet meer zonder. Mozes was zo’n man. Nadat hij 40 dagen en nachten in Gods tegenwoordigheid had doorgebracht kon hij niet meer zonder. Op de berg had God juist verteld dat het Zijn diepe verlangen was om te midden van de Israëlieten te wonen ( Ex 29: 45). Maar toen het volk zondigde door zich een gouden kalf te maken, kondigde God aan dat Hij niet te midden van het volk kon optrekken, omdat zij een hardnekkig volk waren en dat Hij hen zou verdelgen indien Hij maar een enkel ogenblik in hun midden zou optrekken (Ex33:3)

Toen Mozes dat hoorde trok hij meteen een tent op ver buiten de legerplaats, om daar God te ontmoeten. Hij kon niet zonder God. En het mooie is, zodra Mozes de legerplaats verliet en de tent binnen ging, kwam ook God (Ex 33:9) En Hij sprak met Mozes van aangezicht tot aangezicht, zoals iemand spreekt met zijn vriend (Ex 33: 11).

Op gelijke wijze noemt Jezus  de discipelen zijn vrienden (Joh 15:15) omdat Hij alles wat Hij van de Vader gehoord heeft, hun bekend heeft gemaakt. Hij sprak met hen zoals God tot Mozes sprak. En zo geldt dit ook voor u. Tenminste, als u Hem opzoekt buiten de legerplaats, dit is in de eenzaamheid, los van al het andere. In afzondering (vgl Mat 6:6). Het zijn deze ontmoetingen met God die u tot een ander mens maken.

Ook David kon niet zonder die intieme ontmoeting met God. Lees maar Ps 27:4 en 8 – Ps 62 – 63 – 84… om er maar enkele te noemen. Pas wel op: je kunt de fout maken om de  hele wereld mee binnen nemen naar God toe. Natuurlijk mag je je zorgen bij God brengen. Maar wat jou in wezen tot een ander mens maakt is de afstraling van Zijn heerlijkheid op jou.

 

Gods heerlijkheid

Daarom vroeg Mozes om Zijn Heerlijkheid te zien (Ex 33:18). En God verhoorde Mozes’ gebed. Hij liet Hem Zijn heerlijkheid zien. Niet alleen aan Hem. In Zijn Zoon heeft Hij ook ons zijn Heerlijkheid geopenbaard ( Joh 1:14, Heb 1:1-3) zodat ook wij hierdoor veranderd worden.

Wanneer God zijn Heerlijkheid aan Mozes laat voorbij gaan dat spreekt die Heerlijkheid van Zijn wezen (God, Ik ben die Ik ben, de Aanwezige, de Almachtige, de Heer enz…) en van Zijn karakter (barmhartig (dit is zijn ontferming), genadig, geduldig, groot in goedertierenheid en trouw….(Ex34: 6-7)   

 

 

Intiem leven met God

God zoekt zulke aanbidders, die aanbidden in geest en in waarheid ( Joh 3:24) Mensen die God zoeken omwille van God, omwille van hun verlangen naar meer van God zelf. Mensen die steeds dieper willen doordringen in die intieme kennis van Gods wezen en karakter. Mensen die de diepe betekenis van zijn barmhartigheid, trouw, goedheid, liefde, gerechtigheid, genade…. ten diepste willen kennen. Wat betekenen deze woorden ten diepste ? Wat houdt Gods barmhartigheid, goedheid, trouw… ten diepste in.

 

Wanneer mensen God echt zo gaan kennen gaan ze niet meer weg en weer geslingerd worden door allerlei twijfels, gedreven door de omstandigheden van het leven of door datgenen dat ze om zich heen zien gebeuren, maar dan zullen dezelfde standvastigheid ervaren als Habakuk  (3:17-19: al zou de vijgeboom niet bloeien…°

 

We zijn in onze huidige Christenheid deze diepe omgang met God kwijt geraakt. De mens en zijn ervaring staat centraal en niet God. De kennis over God is zeer oppervlakkig. We kunnen hoogstens nog enkele van Zijn eigenschappen opsommen maar zonder de diepe betekenis ervan te ervaren;

 

We hebben de intieme kennis van God vervangen door activiteiten, programma’s, cursussen…: ‘Heiliging in 7 stappen’ ,  ‘Hoe verkondig ik het evangelie’ , ‘ Hoe wordt je christen’ …Ik noem maar wat.

 

De waarheid is dat je iemand die verliefd is geen cursus moet geven om over zijn/haar geliefde te spreken. Het komt vanzelf. De woorden vloeien vanzelf. Ze komen uit het hart.

 

Christen zijn is als een stroom van levend water die uit je binnenste stroomt, spontaan, op natuurlijke, ongedwongen wijze, omdat je van Hem houdt. En je houdt van Hem doordat zijn liefde in je is uitgestort. Het is jou omgang met Hem die je tot zo’n mens maakt. Datgene wat niet van jou kan worden weggenomen.

(geschreven door Jan Gillisjans, Zaventem)

Bookmark and Share

script loaded from: /uploads/tx_lumophpinclude/fb_comments.txt

FB like php

Plugin: Auteur info

Info Auteur

geen auteur

Lijst Artikels

(copy 1)