Hot Topic

Met de vrouwen niks als last?!

05.12.2011

Vorige week gooide Benoit & Ann-Catherine de zéér hete topic over de rol van de vrouw in de kerk open. Na de PAL (PrijsAvond Leuven) kwamen gesprekken op gang en barstte de discussie hier en daar los. Tijd om ten rade te gaan bij het HOT TOPIC antwoordpanel! 


"Is Gods bedoeling met de vrouw binnen de kerk dat ze zich zoveel mogelijk op de achtergrond houdt en de man alle ruimte en steun geeft om God te dienen of is er meer? "


Jonasdi:


Moet de vrouw de man ruimte en steun geven? Ja. Moet de vrouw zich zoveel mogelijk op de achtergrond houden? Nee. Hebben mannen en vrouwen verschillende rollen? Volgens mij wel.

Ten eerste is gelijkwaardigheid niet hetzelfde als gelijkaardigheid. Anders-zijn of andere rollen hebben betekent niet dat je beter of slechter bent...
Ten tweede, het betekent niet omdat we mannen en vrouwen verschillende rollen geven, dat de ene de "job" van de ander niet zou kunnen of omgekeerd. 
Het beste voorbeeld van beide principes zie je ook onze drie-ene God: de Vader, de Zoon en de Geest zijn God, toch zijn er heel veel indicaties van een soort hiërarchie en rolverdeling.

Ikzelf neem dus de positie in de kerk de vrouw vrij veel vrijheid heeft onder de autoriteit van mannelijke oudsten. Dit is concreet niet makkelijk, ik weet het, maar ik ben er op dit moment van overtuigd dat dat is wat de bijbel leert. Onze concrete uitwerking moet zich daaraan dan maar onderwerpen. 
De vrouw is dus gelijkwaardig, maar heeft verschillende rollen (ook al kunnen die overlappen), zowel in huwelijk als kerk. Wij mannen mogen en moeten ondertussen leren hoe wij ons leven kunnen geven voor onze vrouwen, net zoals Jezus voor zijn Kerk.


Bram Cools:


De bijbel is geschreven in een sterk patriarchale cultuur, waarin mannen meestal het voortouw nemen, maar toch zijn er af en toe heel opvallende vrouwen die door God geroepen worden om hun verantwoordelijkheid op te nemen, zowel in het oude als het nieuwe testament: van de oudtestamentische richteres Debora tot de vrouwelijke apostel Junia en diaken Phoebe in het nieuwe testament blijkt duidelijk dat God ook vrouwen roept, ook voor allerlei rollen die traditioneel alleen voor mannen waren. Ook nu zijn er vrouwen, in kerken, maar zeker ook in de zending, die door God geroepen worden, en die fantastische dingen doen. De eerste kerk, waarvoor Paulus het beeld van een lichaam gebruikt, was trouwens op meer vlakken schandalig egalitair: slaaf of vrije, jood of Griek, man of vrouw: iedereen samen is de kerk.

Febe:


Natuurlijk is er meer! Hoe kan er ook maar een twijfel bestaan of God méér wilt voor de vrouw dan onzichtbaar zijn en de man zichtbaar maken? Hoe kan het Zijn wil zijn dat enkel de man God openlijk mag dienen?
Hoe kan het dat 'wij' geloven in een door God ingestelde rolverdeling? Hoe kan het dat 'wij' beslissen welke talenten er voor wie weggelegd zijn? Waar is Gods plan in dit? Jezus riep Zijn discipelen. Waar staat het dat zij enkel mannen waren of enkel mannen mochten zijn? Zij die de Heilige Geest ontvingen en zo geroepen waren Hem te dienen, waren enkel mannen? Ik versta niet dat het nog steeds bestaat, na al die eeuwen, na de periode waar Jezus geprobeerd heeft bijzaken van hoofdzaken te scheiden, 'wij' nog steeds van bijzaken hoofdzaken maken.


Sarah:


De Heer is een grote God en Hij heeft ons geschapen als man en vrouw. 
Als we terug kijken naar de Bijbel heeft God de leiding van het gezin EN van de kerk aan de man gegeven. Daar kunnen we niet onderuit. Langs de andere kant zijn er ook vrouwelijke discipels in de Bijbel beschreven die eveneens de taak hadden om te onderrichten. 

Op de eerste plaats denk ik dat elke persoon, zowel man als vrouw, moet streven naar een zo goed mogelijke relatie met God. Door qualitytime met Hem te spenderen komen we te weten wat Hij wil, en gaan we voorbij aan wij willen. Ik denk dat God zeker aan een vrouw kan vragen om een (speciale) taak binnen de kerk op te nemen. Alle vrouwen? Neen, zeker niet. Maar ik denk ook niet dat God dat aan alle mannen vraagt. En als de mannen niet alle taken/noden binnen de kerk opvullen, waarom zouden vrouwen dat dan niet mogen doen?


Nu hebben niet alle vrouwen de behoefte om in een functie te stappen. Vrouwen hebben (meestal)  graag iemand om naar op te kijken, een houvast. Mannen leiden (meestal) graag en vinden het ook fijn te weten dat ze door dik en dun gesteund worden.  Dus: een grote verandering in dat patroon zie ik niet direct gebeuren, al zou de kerk er volop voor openstaan.

Bookmark and Share

script loaded from: /uploads/tx_lumophpinclude/fb_comments.txt

FB like php

Plugin: Auteur info

Info Auteur

Avatar

Breeze Redactie

Beroep:
BREEZE.be

Woonplaats:
World Wide Web

Bio: De Breeze Redactie creeërt een online community waar over relevante topics in gesprek gegaan kan worden.

Lijst Artikels

(copy 1)