Hot Topic

"Oei, hij is geen christen..."

02.04.2012

Het HOT TOPIC rond relaties met andergelovigen kon al op veel reacties rekenen. Hieronder meer reacties van het HOT TOPIC antwoordpanel! 


Asha:

"Een liefdesrelatie met een niet christen is volgens mij niet mogelijk. Ik heb zelf in die situatie gezeten. Ik heb 3,5 jaar lang een relatie gehad met een ongelovige jongen. Toen ik hem leerde kennen dacht ik in het begin: "oei, hij is geen christen..zal dit wel lukken?" Maar ik was verliefd en ik overtuigde mezelf ervan dat ik hem wel zou bekeren. Het was wel duidelijk dat hij niet geïnteresseerd was in God. En ik bleef maar denken: "het komt nog wel, dit kan nog veranderen". Uiteindelijk was het zover dat ik helemaal niet meer naar de kerk ging en mijn geloofsleven stond op een heel laag pitje. Na lange tijd, besefte ik eindelijk dat dit niet goed was. Ik heb dan ook de relatie verbroken. Op dat moment een heel pijnlijke en moeilijke beslissing maar achteraf bekeken, één van de beste van mijn leven.

Ik miste iemand waarmee ik kon praten over God en waarmee ik alles kon delen wat mij bezig hield, met wie ik samen naar de kerk kon gaan. Die dingen die zo essentieel zijn voor mij, kon ik niet delen met mijn eigen vriend! Het is zoals leven en dood tesamen! Het werkte voor mij gewoonweg niet. En zelf niet meer naar de kerk te gaan loste niets op, want hoe meer ik wegbleef, hoe ongelukkiger ik werd.

Nu besef ik dat God iets veel mooiers voor mij in petto heeft. Hij is Diegene die mij het beste kent en ik geloof en vertrouw op Hem! Het is veel beter om samen als koppel te groeien in geloof en elkaar te helpen en steunen, een huwelijk te hebben waar God ook bij betrokken is."

 

Anoniem:

"Moeilijk onderwerp… Zelf ben ik geen voorstander hiervan. Graag wil ik zekerheid in mijn relatie. Ik heb meer zekerheid met een christen dan een niet christen, hoe raar het ook klinkt! Soms hoop je dat je meisje/jongen christen wordt… Maar christen worden voor wie? Voor de partner? En ook: “Want hoe weet gij, vrouw, of gij [uw] man niet zult redden? Of hoe weet gij, man, of gij [uw] vrouw niet zult redden?” (1 Kor. 7:16). Naast dit vers, zijn er nog verzen die over dit onderwerp gaan (dan denk ik aan de brieven van Paulus). Als je in zo’n situatie bevindt, dan zal God dit duidelijk maken door de bijbel, gebed en derden (want ‘derden’ weten het soms beter wat het beste voor je is)."

 

Becky: 

"Mogelijk vind ik een slechte woordkeuze. Tegenwoordig is (bijna) alles mogelijk, maar is het Gods wil? Is het zijn droom voor jou? Of heeft hij betere plannen?

In de Bijbel staat: zoek eerst het koninkrijk van God. God moet dus op de eerste plaats in onze levens staan. Vrij vertaald staat hier dat God niet alleen een invloed wilt hebben in alles wat wij doen en alle keuzes die wij maken maar dat Hij hierin het hoogste gezag wilt. Dus ook in onze partnerkeuze. Als we God toestaan om de keuze te maken lijkt het mij logisch dat hij een christen partner zal verkiezen (en nee, ik wil hier niet mee zeggen dat we als mens geen zeggenschap hebben over onze partnerkeuze, wel dat God Koning van onze levens wilt zijn).

Afgezien van dit gebod dat we in de Bijbel terugvinden vind ik het heel moeilijk om te begrijpen dat je er als overtuigde christen voor wilt kiezen om de rest van je leven door te brengen met een persoon die niet dezelfde passies deelt als jij. Als je partner iedere week uren aan voetbal of "zijne muziek" spendeert en jij niet snapt waar hij mee bezig is, dan komen daar vroeg of laat problemen van."

 

Reageren kan nog steeds! Onderaan dit artikel of anoniem door te mailen naar redactie (at) breeze.be. 

 

Bookmark and Share

script loaded from: /uploads/tx_lumophpinclude/fb_comments.txt

FB like php

Plugin: Auteur info

Info Auteur

Avatar

Breeze Redactie

Beroep:
BREEZE.be

Woonplaats:
World Wide Web

Bio: De Breeze Redactie creeërt een online community waar over relevante topics in gesprek gegaan kan worden.

Lijst Artikels

(copy 1)