Keitjes

Wat moeten wij met Paus Franciscus?

17.03.2013

De vorige pausverkiezing heb ik het met een verveeld soort interesse gevolgd. Ik heb het nooit echt op gehad met de pauzen in het algemeen, en de hele show eromheen in het bijzonder, maar dit keer lijkt het anders te zijn. Daarom fascineert de nieuwe paus me toch wel, en ik ben niet de enige - vermoed ik. Laat me het op een rijtje zetten:

Als eerst is hij de eerste paus van Latijns-Amerika, en sinds heel lange tijd van buiten Europa. Het is een duidelijk gevolg van de bloei van de kerk op het zuidelijk halfrond, niet alleen de Rooms Katholieke Kerk, maar ook de Protestantse kerken.

Zijn naam

Dan is er zijn naam: Franciscus. Hij is de eerste paus die voor deze naam kiest. Zelf beschreef hij Franciscus als “de man van de vrede, de man van de armen. Net zoals we een arme kerk moeten hebben, die in dienst staat van de armen.”

De Standaard schrijft, "Het feit dat Bergoglio voor de naam Franciscus kiest, wijst eerst en vooral op eenvoud. Het is geen toeval, want Bergoglio staat bekend om zijn eenvoudige levensstijl. Maar Franciscus was ook een kerkhervormer, een revolutionair die vond dat de Kerk zich moest herbronnen."

Door de verhalen over hem krijg ik ook het idee dat dit geen slimme PR is, maar dat hij altijd eenvoudig leefde. Hij nam de bus en woonde in een gewoon appartement in Buenos Aires, in plaats van in de kerkelijke paleizen. Zelfs nadat hij tot paus verkozen was nam hij nog de bus.

Wat ook van nederigheid getuigd is dat hij vroeg of de mensen hem wilden zegenen, voordat hij de eerste pauselijke zegen gaf. "Nu zou ik u willen zegenen. Maar eerst wil ik u om een gunst vragen. Voor de bisschop het volk zegent, vraag ik dat u zou bidden tot de Heer om mij te zegenen"

Zijn reputatie

Dan is er het getuigenis uit de niet-katholieke hoek, van mensen die hem persoonlijk kennen. Bijvoorbeeld Greg Venables, de bisschop van de Anglicaanse kerk in Buenos Aires: "Many are asking me what Jorge Bergoglio is really like. He is much more of a Christian, Christ centered and Spirit filled, than a mere churchman. He believes the Bible as it is written... He is consistently humble and wise, outstandingly gifted yet a common man. He is no fool and speaks out very quietly yet clearly when necessary." (geciteerd van zijn Facebook)

Op Relevant.com vertelt evangelist Luis Palau dat "while we were at a youth convention on the beach  Argentina we stopped and prayed and talked, and I asked him before the convention, “Any word of counsel?” And he said, “ Listen, 80 percent of those young people don’t know Jesus personally. So give them the Gospel.”

De paus lijkt open te staan voor samenwerking met andere kerken, zoals bovenstaande getuigenissen al aangeven. Als kardinaal van Buenos Aires werkte hij bewust en openlijk samen met de evangelische kerken.

Zijn preek

Als laatst is er zijn allereerste preek, die niet in het Latijn en ook niet hoogdravend was, maar wel aangaf wat voor hem de kern is:
“Wij kunnen gaan waarheen we willen, wij kunnen bouwen wat we willen. Maar het loopt op niets uit als we Jezus Christus niet belijden. Dan zouden we een behulpzame NGO zijn, maar niet de Kerk, de Bruid van de Heer.”
“Wanneer wij zonder het Kruis op weg gaan, wanneer wij zonder het Kruis bouwen en wanneer wij een Christus zonder Kruis belijden, dan zijn we geen discipelen van de Heer.”

Wat moeten wij met Paus Franciscus?

De paus is en blijft een belangrijke vertegenwoordiger van het christendom. Veel niet-christenen zullen het onderscheid Katholiek en Protestant niet duidelijk voor zich hebben, waardoor de paus voor allen spreekt, of we dat nu leuk vinden of niet. Hoewel ik geen katholiek ben, ben ik voor als nog hoopvol gestemd wat deze paus betreft.

Wat denken jullie? Wat is jullie impressie van paus Franciscus? Wat kan hij betekenen voor de toekomst van de kerk?

Bookmark and Share

script loaded from: /uploads/tx_lumophpinclude/fb_comments.txt

FB like php

Plugin: Auteur info

Info Auteur

Avatar

Janita

Beroep:
Zendeling

Woonplaats:
Cochabamba, Bolivia

Bio: 'Ik honger en worstel een leven lang.'

Lijst Artikels

(copy 1)