Leesvoer

Zijn als Christus?!

20.08.2011

De onlangs overleden John Stott schreef het boekje 'The Radical Disciple'. Het is zijn laatste boekje waar hij enkele sleutelthema's rond discipelschap uitdiept. Laatste woorden wegen het meeste door omdat ze een soort van conclusie zijn van iemands leven en de wijsheid die daarbij vergaard werd. Dit artikel is een uitgebreide samenvatting van het tweede hoofdstuk.

Wat is Gods doel voor onze levens? Dat we ons bekeren? Ja ok, maar wat dan? God verhogen en voor altijd van Hem genieten? Van God en onze naaste houden? Deze antwoorden schenken Stott geen voldoening. Zijn antwoord : God wil dat we worden als zijn zoon Christus.

Bijbelse basis

De bijbelse basis bestaat uit 3 teksten :

Wie hij al van tevoren heeft uitgekozen, heeft hij er ook van tevoren toe bestemd om het evenbeeld te worden van zijn Zoon.
(Rom 8:29)

Toen Adam in zonde viel verloor hij nagenoeg het hele beeld van God dat hij in zich droeg. God herstelde dat beeld in Christus. Gods eeuwige wil is dan ook dat we worden als Jezus.

Wij allen die met onbedekt gezicht de luister van de Heer aanschouwen, zullen meer en meer door de Geest van de Heer naar de luister van dat beeld worden veranderd. (2 Kr. 3:18)

Het perspectief is veranderd. Van het verleden naar het heden, van Gods voorbestemming naar onze transformatie door de Heilige Geest, van Gods doel ons te maken als Christus naar ons omvormen naar het beeld van Christus door Zijn Geest.

Geliefde broeders en zusters, wij zijn nu al kinderen van God. Wat we zullen zijn is nog niet geopenbaard, maar we weten dat we aan hem gelijk zullen zijn wanneer hij zal verschijnen, want dan zien we hem zoals hij is. (1 Joh 3:2)

God wilt dat we meewerken aan die mooie doelstelling. Hij zegt 'Volg mij, doe mij na.'. We weten het niet en toch wel. We weten niet tot in detail wat we zullen zijn, maar we weten dat we als Christus zullen zijn. En meer hoeven we niet te weten. We moeten ons tevreden stellen met de heerlijke waarheid dat we bij Christus zullen zijn en als Christus zullen zijn.

De drie teksten zijn drie perspectieven : verleden (in schepping), heden (omvorming door de geest) en toekomst (belofte). Die alle drie naar Gods eeuwige doel wijzen : zijn als Christus.

Voorbeelden nieuwe testament

Zijn als Christus in Zijn vleeswording

Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had. Hij die de gestalte van God had, hield zijn gelijkheid aan God niet vast, maar deed er afstand van. Hij nam de gestalte aan van een slaaf en werd gelijk aan een mens. En als mens verschenen, heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis. (Fil 2:5-8)

We kunnen die incarnatie of vleeswording niet imiteren. Toch worden we allen opgeroepen om Zijn voorbeeld van ultieme nederigheid te volgen.


Zijn als Christus in Zijn dienen


Die ultieme nederigheid zien we ook terugkomen in Zijn dienen. Een prachtig voorbeeld daarvan is de voetwassing.

Als ik, jullie Heer en jullie meester, je voeten gewassen heb, moet je ook elkaars voeten wassen. Ik heb een voorbeeld gegeven; wat ik voor jullie heb gedaan, moeten jullie ook doen. (Joh 13:14-15)

Voetwassing was in de cultuur van Jezus de taak van een slaaf. Een voorbeeld voor ons: ook in onze cultuur mag er geen enkele taak voor ons te min of te vernederend geacht worden.


Zijn als Christus in Zijn liefde

Ga de weg van de liefde, zoals Christus, die ons heeft liefgehad en zich voor ons gegeven heeft als offer, als een geurige gave voor God. (Ef 5:2)

'De weg van de liefde gaan' is het bevel dat ons hele gedrag gekarakteriseerd moet worden door liefde. 'voor ons gegeven' is een duidelijke referentie naar het kruis. In feite roept Paulus ons dus op om zoals in Christus te zijn in zijn dood. Om lief te hebben met een liefde zoals ons betoond op Golgotha.

Paulus spreekt er ons op aan om te zijn als de Christus van de incarnatie, als de Christus van de voetwassing en de Christus van het kruis. Deze gebeurtenissen geven heel duidelijk weer wat het betekent om als Christus te zijn in de praktijk!


Zijn als Christus in Zijn geduld

In elk hoofdstuk van 1 Petrus wordt er een allusie gemaakt op het begin van vervolging. In het bijzonder in hoofdstuk 2 roept Petrus Christelijke slaven op, om zich niet te wreken als ze onrechtvaardig behandeld worden, maar het lijden te verdragen zoals Christus dat gedaan heeft. Deze boodschap zou steeds relevanter kunnen worden op vele plaatsen waar vervolging toeneemt.


Zijn als Christus in Zijn zending

In gebed zei Jezus tot Zijn vader : "Zoals Ik in de wereld gezonden ben, zo heeft U hen in de wereld gezonden" (Joh. 17:18) en in het zendingsbevel : "Zoals de Vader mij gezonden heeft, zend ik ook u" (Joh. 20:21). Onze zending in de wereld is als die van Christus. Zoals Christus in de wereld gezonden is, zo zijn ook wij gezonden in de levens van andere mensen.

Drie praktische gevolgen

John Stott sluit af met enkele praktische gevolgen :

Zijn als Christus en het mysterie van het lijden


Natuurlijk is 'lijden' een moeilijk onderwerp dat op verschillende manieren kan uitgelegd worden. Maar één manier springt er wel bovenuit : lijden is een deel van God's proces om ons als Christus te maken. Of het nu over een teleurstelling of een frustratie gaat, we moeten het zien in het licht van Romeinen 8:28-29 :

Wij weten nu, dat God alle dingen doet medewerken ten goede voor hen, die God liefhebben, die volgens zijn voornemen geroepenen zijn. Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld van zijn Zoon, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen.


God werkt naar het goede voor Zijn mensen en dat is te zijn zoals Christus.


Zijn als Christus en de uitdaging van evangelisatie.


Waarom zijn onze evangelisatiepogingen vaak vruchtenloos? Verschillende redenen kunnen gegeven worden, en we mogen niet oversimplificeren, maar een belangrijke reden zou wel kunnen zijn dat we niet lijken op de Jezus die we uitdragen.

Enkele quotes :

"Als jullie christenen leefden als Jezus Christus zou India morgen aan jullie voeten liggen." - Hindu professor

"Als alle christenen echt christen zouden zijn, dan zou er vandaag geen Islam meer zijn." - Iskandar Jadeed, een voormalig Arabische Islamiet


Zijn als Christus en vervult zijn met de Heilige Geest.


Afsluitend stelt John Stott zich de vraag of het wel mogelijk is voor ons om te zijn als christus? Door eigen kracht is het duidelijk van niet. Maar daartoe heeft God ons de Heilige Geest gegeven.

It is no good giving me a play like Hamlet or King Lear, and telling me to write a play like that. Shakespeare could do it; I can't. And it is no good showing me a life like the life of Jesus and telling me how to live a life like that. Jesus could do it; I can't. But if the genius of Shakespeare could come and live in me, then I could write plays like his. And if the Spirit of Jesus could come and live in me, then I could live a life like his.
(William Temple)

God wil dat we zijn als Christus, daartoe vervult Hij ons met Zijn Heilige Geest.

Bookmark and Share

script loaded from: /uploads/tx_lumophpinclude/fb_comments.txt

FB like php

Plugin: Auteur info

Info Auteur

Avatar

David

Beroep:
Coördinator Breeze

Woonplaats:
Aarschot

Bio: Pelgrim in het Vlaamse jongerenlandschap.

Lijst Artikels

(copy 1)