Keitjes

De storm (3): De storm gestild ?

22.02.2010

  “Jezus wordt wakker, maar in plaats van bang te worden, of praktische aanwijzingen te geven over hoe uit de storm te komen  stelt Hij een vraag aan de discipelen: “Waarom hebben jullie zo weinig moed, kleingelovigen?“ Dan staat Hij op, bestraft de wind en het water, en plotseling is alles stil. ”

Het lijkt zo makkelijk, we roepen Jezus, en Hij stilt de storm. Vaak wordt het ook zo uitgelegd. Als je op Jezus vertrouwt komt alles goed, dan hoef je niet meer bang te zijn voor pijn en verdriet. En als je het wel tegenkomt dan roep je gewoon Jezus en die helpt je er wel uit. Maar wat als de storm niet ineens over gaat…als de pijn blijft ? Wat als het lijkt alsof Jezus niet luistert naar je smeken. Hebben wij dan soms te weinig geloof ? Moeten we beter gaan bijbel lezen, meer en langer bidden. Ons meer inzetten voor de kerk ?

Als je het verhaal snel leest kun je best tot zo’n conclusie komen, Jezus verwijt zijn discipelen immers een gebrek aan geloof. Als ze maar geloofd hadden dan….dan wat ?! Dan hadden ze hem niet wakker gemaakt vanwege de storm. Dan hadden ze Hem laten rusten en erop vertrouwd dat ze door de storm heen zouden komen. Dat is wat Jezus zijn discipelen volgens mij verwijt…

Ik vraag me af of mijn vertrouwen in God en hoe ik met pijn om ga met elkaar te maken hebben.  
Als ik wegloop voor mijn pijn en verdriet, er zo snel mogelijk van af wil zijn, er zo min mogelijk last van wil hebben…is het verwijt van Jezus aan zijn discipelen dan ook een verwijt aan mij? “Waarom ben je bang, Ik heb toch laten zien dat Ik alles onder controle heb, kijk naar het kruis…”

Misschien wel, als wij zeggen dat Jezus met ons is, en dat Hij zo machtig is, dan kunnen wij toch met Hem door elke storm in plaats van proberen er (zonder Hem) omheen te gaan ?
Nee, het is volgens mij niet gezond om te zeggen laat de stormen maar komen, alsof je er naar uitziet, je er plezier aan beleeft. Maar, stormen zijn een deel van het leven, wij hebben een belofte voor een leven zonder pijn en verdriet, daar mogen we naar uitzien, maar het is nog geen volledige realiteit.

Openbaring 21:4 
Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was is voorbij.’

“Waarom hebben jullie zo weinig moed, kleingelovigen? Ik heb toch laten zien dat Ik alles onder controle heb, kijk naar het kruis…” “

Bookmark and Share

script loaded from: /uploads/tx_lumophpinclude/fb_comments.txt

FB like php

Plugin: Auteur info

Info Auteur

Avatar

G-J

Beroep:
Student

Woonplaats:
Leuven

Bio: Geert-Jan Bouwhuis, 21 jaar, student ETF Leuven

Lijst Artikels

(copy 1)